0

Sjekkliste før publisering

Følg noen enkle punkter før du publiserer, så slipper du unødvendige problemstillinger som lett kunne vært ungått.

Når man skal publisere et nettsted, er det mange ting som skal være i orden. Ikke bare det visuelle og den interaktive delen, men også alt som ligger ”bak forhenget”. Ryddig kode, god meta-informasjon og korrekte URL´s er noen av flere meget viktige elementer som skiller et godt nettsted med høy trafikk fra det stikk motsatte.

Synlighet

Å være synlig på nett er alfa og omega for kommersielle nettsteder.  Sjekk at sidetitler er beskrivende og unike, og at søkeordene er så relevante for bedriften som mulig.

System i galskapen

Rydd opp i all kode, både (X)HTML, CSS, JS osv… En strukturert kode er enkelt å jobbe med, selv for andre som kommer inn i etterkant. Jo mer rot i koden, jo mer tid bruker man på vedlikehold.

URL

Pass på at URLene på nettstedet ditt er korte og oversiktlige. De bør være forklarende for hvilken side de peker til og ikke inneholde session data eller annen komplisert tekst.

I eksemplene nedenfor vises forskjellen mellom en godt synlig URL og en med såkalt session data. Med masse tall og symboler i adressen skapes forvirring og det er ikke like enkelt å vite hvilke side man er på.

url.jpg

Navigering

Er alle lenker i orden? Sørg for at menyer fungerer skikkelig og evt. link til sitemap er på plass. Hvis det finnes ”døde lenker”, altså lenker som fører til en side som ikke eksisterer eller til feil side, må disse fikses. 

Validering

Husk å validere siden og sjekk i de vanligste nettleserne. En side som ikke vises korrekt i forskjellige nettlesere gir et dårlig inntrykk og viktig informasjon kan stå i fare for å ikke bli vist på riktig måte. Husk også å sjekke at alle bilder har en beskrivende tittel og korrekt tilpasset siden.

Domene

Pass på at leverandør av domene og alt rundt dette er klart. Gi gjerne beskjed til leverandør i god stund i forkant av lansering slik at eventuelle problemstillinger kan løses før deadline.

Et godt tips om statistikk!

Det finnes mange gode analyseverktøy for webstatistikk der ute. Noen er gratis mens andre koster skjorta. Google Analytics er et gratis verktøy som gir deg mye nyttig info om trafikken på ditt nettsted.

0 kommentarer

Logg på for å legge inn en kommentar.